CTET 2020 Application Form, Exam Dates(Extended) Syllabus, Pattern and Preparation

CTET 2020 Application Form, Exam Dates, Syllabus, Pattern & Preparation: Central Teacher Eligibility Test National Testing Agency (NTA) द्वारा आयोजित की जाएगी। पहले यह CBSE द्वारा आयोजित किया गया था लेकिन NTA के रूप में सभी प्रवेश परीक्षा आयोजित करने की जिम्मेदारी लेने के लिए, CTET  उनमें से एक है। यह शिक्षकों के लिए एक राष्ट्रीय स्तर की प्रवेश परीक्षा है और भारत के सरकारी स्कूलों में पढ़ाने के लिए अनिवार्य है। CANDIDATE AUTHORITY की OFFICIAL WEBSITE पर LOGIN करके CTET  के लिए आवेदन कर सकते हैं। हम CTET  2020 के बारे में सभी DETAILS प्रदान कर रहे हैं ताकि CANDIDATE उल्लिखित DETAILS के अनुसार तैयारी कर सकें

CTET 2020 Application Form

CTET 2020 Application Form

Implementing CTET

CTET को लागू करने के पीछे का कारण है: यह भर्ती प्रक्रिया में TEACHER QUALITY के NATIONAL STANDARDS और बेंचमार्क लाएगा; यह शिक्षक Educational institutions और इन संस्थानों के छात्रों को अपने प्रदर्शन मानक को और बेहतर बनाने के लिए प्रेरित करेगा; यह सभी  Stakeholders को POSITIVE संकेत देगा कि सरकार Teacher quality पर विशेष जोर देती है।

Important Dates for July Session 2020 

Event Dates (Announced)
Notification 22nd January 2020
Registration Starts 24th January 2020
Registration Last date 9th March 2020
Last date to pay the application fee 13th March 2020 (Till 3:30 PM)
Final Verification of the Fee by the Candidates 6th March 2020
Application Correction 1st week of March 2020
Admit Card Release Before 7 days of the Examination
Exam Date 5th July 2020
Answer Key 9th week of July 2020
Result 1st week of August 2020

Important Dates for December Session 2020 

Event Dates
CTET Online Application Form available from 3rd week of August 2020
CTET Application Fee can be paid up to 4th week of September 2020
Last Date for submission of fee through
E-Challan or Debit/Credit Card
1st week of October 2020
Online corrections if any, in the particulars
uploaded by the candidate
1st to 9th week of October 2020
Availability of CTET Admit Card Before 7 days of the Examination
CTET 2020 Exam Date 9th week of December 2020
CTET Result Declaration 3rd week of December 2020
CTET 2020 Certificates’ Dispatch 4th week of December 2020

Eligibility Criteria

For Classes I-V: Primary Stage

  • Senior Secondary (or equivalent) and Passed or appearing in the final year of 2- year Diploma in Elementary Education. OR
  • The final year of 2- year Diploma in Elementary Education, in accordance with the NCTE (Recognition Norms and Procedure), Regulations, 2002. OR
  • 4- year Bachelor of Elementary Education (B.EI.Ed). OR
  • 2- year Diploma in Education (Special Education). OR
  • Graduation and Bachelor of Education (B.Ed) (with additional conditions).

For Classes VI-VIII: Elementary Stage

  • Graduation and passed or appearing in the final year of 2-year Diploma in Elementary Education. OR
  • 1-year B.Ed. (Special Education).
  • 1-year Bachelor in Education (B.Ed). OR
  • 1-year Bachelor in Education (B.Ed), in accordance with the NCTE (Recognition Norms and Procedure) Regulations issued from time to time in this regard. OR
  • Senior Secondary (or equivalent) and passed or appearing in the final year of 4- year Bachelor in Elementary Education (B.EI.Ed)/ B.A/B.Sc.Ed or B.A.Ed/B.Sc.Ed. OR
  • Any candidate having qualified B.Ed. the program recognized by the NCTE is eligible to appear in TET/CTET.

Application Fee

  • CANDIDATE को शुल्क की अपेक्षित राशि भी जमा करनी होगी:
  • UR और OBC CANDIDATES के लिए यदि केवल PAPER 1 या 2 के लिए आवेदन करना रु। 700।
  • यदि दोनों PAPER 1 और 2 के लिए आवेदन करना 1200 रु है।
  • SC / ST / अलग-अलग सक्षम व्यक्तियों के लिए यदि किसी के लिए आवेदन करना रु .50 है।
  • यदि दोनों PAPER के लिए आवेदन करना रु .600 है।

Exam Pattern

  • CTET 2020 में पूछे गए सभी प्रश्न MULTIPLE CHOICE QUESTIONS होंगे, जिनमें से चार विकल्प होंगे, जिनमें से एक उत्तर सही होगा।
  • प्रत्येक प्रश्न एक अंक ले जाएगा और कोई NEGATIVE MARKING नहीं होगा।
  • PAPER 1 उस CANDIDATE के लिए होगा जो कक्षा 1 से 5 का शिक्षक होना चाहता है।
  • दूसरा PAPER CANDIDATE के लिए होगा जो कक्षा 6 वीं से 8 वीं का शिक्षक बनना चाहता है।
  • प्रत्येक PAPER की अवधि 2 घंटे 30 मिनट होगी।

Paper 1:

Sections Number of questions Marks
Child Development and Methodology and Pedagogy 30 questions 30
Language 1 30 questions 30
 Language 2 30 questions 30
Mathematics 30 questions 30
Environmental  Studies 30 questions 30
Total 150 MCQs 150 Marks

Paper 2:

Section Question Marks
Child Development and Pedagogy 30 MCQs 30
Language 1 30 MCQs 30
Language 2 30 MCQs 30
Mathematics and Science 60 MCQs 60
Social Studies and Social Sciences 60 MCQs 60

Nature and Standard of Questions

  • बाल विकास और शिक्षाशास्त्र(Child Development and Pedagogy) पर test item 6-11 वर्ष की आयु के लिए Relevant teaching and learning के शैक्षिक मनोविज्ञान (Educational psychology)पर केंद्रित होंगे।
  • वे विविध शिक्षार्थी की विशेषताओं और जरूरतों को समझने, विविध शिक्षार्थियों के साथ बातचीत और सीखने की अच्छी सुविधा के गुणों और गुणों पर ध्यान केंद्रित करेंगे।
  • भाषा 1 में TEST ITEM निर्देशों के माध्यम से संबंधित दक्षता पर ध्यान केंद्रित करेगा।
  • भाषा 2 में टेस्ट आइटम भाषा, संचार और समझ की क्षमताओं के तत्वों पर ध्यान केंद्रित करेंगे।
  • गणित और पर्यावरण अध्ययन में TEST ITEM अवधारणाओं, समस्या को सुलझाने की क्षमताओं और विषयों की शैक्षणिक समझ पर ध्यान केंद्रित करेगा। इन सभी विषयों के क्षेत्रों में, NCERT द्वारा कक्षा 1- 5 के लिए निर्धारित किए गए उस विषय के SYLLABUS के विभिन्न प्रभागों (Various divisions)पर समान रूप से वितरित किया गया TEST ITEM.
  • PAPER 1 के लिए टेस्ट में प्रश्न कक्षा 1 से 5 के लिए NCERT के सिलेबस में निर्धारित विषयों पर आधारित होंगे, लेकिन उनकी Difficulty standard, साथ ही लिंकेज, secondary stage तक हो सकती है।

Exam center

Agartala Hamirpur Mirzapur Ernakulam
Agra Hyderabad Mohali Faizabad
Ahmedabad Imphal Moradabad Faridabad
Aizawl Indore Mumbai Bengaluru
Ajmer Itanagar Muzzafarpur Bikaner
Bhatinda Kanpur Ferozepur Meerut
Bhopal Karnal Gangtok Guwahati
Bhubaneswar Kavaratti Ghaziabad Jorhat
Bokaro Kohima Gorakhpur Silchar
Chandigarh Kolkata Gurugram Durgapur
Chennai Kota Guwahati Bareilly
Jabalpur Kozhikode Haldwani Dibrugarh
Jaipur Kurukshetra Nagpur Bhagalpur
Jalandhar Lucknow Nashik Darbhanga
Jammu Madurai Noida Gaya
Jhansi Mangalore Panaji Muzaffarpur
Jodhpur Mathura Panchkula Patna
Kangra Aligarh Patna Vaishali
Coimbatore Allahabad Port Blair Dadra & Nagar Haveli
Daman Ambala Puducherry Raebareli
Dehradun Amritsar Pune Delhi Central, East, North, South, West
Dhanbad Aurangabad

Qualifying Marks

  • QUALIFYING MARKS विभिन्न श्रेणियों के लिए अलग-अलग होते हैं।
  • जो CANDIDATE परीक्षा उत्तीर्ण करेंगे उन्हें CTET Certificate of eligibility से सम्मानित किया जाएगा।
  • QUALIFYING अंकों में 5% की छूट आरक्षित श्रेणी के CANDIDATES को दी जाएगी।
Category Qualifying Percentage Qualifying Marks
General 60% 90
SC/ST/OBC 55% 82.5

 CTET 2020 Cutoff (Expected)

Category CTET Cutoff
General 90
OBC 82
SC 80
ST 80

 Syllabus

Child Development & Pedagogy: 30 Questions

  • Concepts of development and its relationship with learning
  • Principles of development of Children
  • Influence of heredity and Environment
  • Socialization processes: Social World and Children
  • Piaget, Kohlberg, and Vygotsky: construct and critical perspectives
  • Concepts of child-centered and progressive education
  • Critical perspective of the construction of intelligence
  • Multidimensional intelligence
  • Language and thought
  • Gender as a social construct; gender roles, gender-bias and educational practices
  • Individual differences among learners, understanding differences based on diversity of languages, caste, gender and religion
  • Formulating appropriate questions assessing the level of learners; for enhancing learning and critical thinking in the classroom and for learner achievement.
  • The concept of Inclusive education and understanding children with special needs.
  • Addressing learners from diverse backgrounds including disadvantaged and deprived.
  • Needs of children with learning difficulties.
  • Talented, creative and specially-abled children.

Learning and Pedagogy

  • बच्चे कैसे सीखते हैं और सोचते हैं; कैसे और क्यों बच्चे स्कूल के प्रदर्शन में सफलता प्राप्त करने में विफल रहते हैं।
  • शिक्षण और सीखने की बुनियादी प्रक्रिया; बच्चों की सीखने की रणनीति; एक सामाजिक गतिविधि के रूप में सीखना
  • बाल समस्या समाधानकर्ता और वैज्ञानिक अन्वेषक के रूप में
  • अनुभूति और भावनाएँ( feelings and emotions)
  • प्रेरणा और सीखना(Motivation and learning.)

Mathematics

  • Geometry, Shapes and Spatial Understanding, Solids around us, Numbers, Addition and Subtraction, Multiplication, Division, Measurement, Weight, Time, Volume, Data handling, Patterns, Money

Environmental Studies (Pedagogy)

  • EVS की अवधारणा और स्कोप, EVS के महत्व और एकीकृत EVS , पर्यावरण अध्ययन और पर्यावरण शिक्षा, सिद्धांत सीखना, विज्ञान और सामाजिक विज्ञान, चर्चा, शिक्षण सामग्री के संबंध

Leave a Comment

Your email address will not be published.